Přijďte si i vy zahrát s námi!
Každý čtvrtek od 18 do 22hod.
Pro děti klub již od 15hod.


D klub Doubravka, Zábělská 54b, Plzeň

--> Mapa <--

Deskové hry

Himalaya



Není nijak neobvyklé, že autoři deskovek občas opráší starší osvědčený herní systém, přizdobí ho novým kabátem a světlo světa spatří velmi povedená „novinka“. Příkladem budiž HIMALAYA. Remake „vousaté“ hry Merchant of the Empire posypali autoři tentokrát hromadou sněhu, upíchli ho do scenerie nejvyšších horských štítů světa aby nám nabídli možnost stát se na chvíli houževnatými sousedy legendárního sněžného muže. Hra si v roce 2005 dokráčela až pro nominaci Spiel des Jahres.

Cizinec se až zdráhá uvěřit, že tam nahoře, v strmých ledových kopcích podpírajících svými vrcholy samotné nebe může pučet čilý život. Potažmo život mocně ovlivňovaný náboženstvím, politikou a obchody. Sotva však nadzdvihne víko krásně ilustrované krabice, zjistí, jak se věci vlastně mají.
Herní plán představuje krajinu náhodní himalájské plošiny prošlapanou ledovými, kamennými i zemitými stezkami, které spojují dvacítku horských sídlišť. Na začátku hry se vrhem dvacetistěnné kostky určí první pětice náhodných sídlišť, které nabídnou zboží k prodeji a pětice jiných sídlišť v nichž je naopak větší či menší poptávka po vzácných surovinách jimiž jsou sůl, ječmen, čaj, nefrit a zlato. Hráči se stávají vůdci některého z horských kmenů a vydávají se s karavanou svých jaků na strastiplnou cestu od vesnice k vesnici. Na to, aby rozšířili vliv, věhlas a moc svého kmene nad všechny ostatní mají dvacet kol. Každý si na úvod vybere barvu svého kmene a obdrží šestnáct vymazlených plastikových figurek příslušné barvy. (1 vůdce karavany s jakem, 5 stup – náboženských staveb, 10 členů delegací). K tomu skládací papírový paraván svého kmene za nímž bude skrytě střádat suroviny a tajně plánovat cestu z šestice akčních žetonů. Žetony se seřadí a pootočí vzhůru těmi z vrcholů, pro jejichž splnění vydává hráč pro následující kolo rozkazy. Může tedy cestovat ze vsi do vsi po některé z barevných horských cest, provádět obchodní transakce, případně otočit žeton rubem vzhůru, zastavit a odpočívat. Vtip je v tom, přicestovat do vybrané vesnice v pravou chvíli. Karavana si totiž smí vzít v jednom kole z nabízejících vesnic vždy jen jednu surovinu a musí to být surovina současné nejnižší přítomné hodnoty. Proto je třeba dobře plánovat kam v kterém pořadí je šance do daného sídliště dojít a jaké zboží potažmo získat. Šestici naplánovaných rozkazů nelze totiž už v kole později změnit a může se stát, že chybujete-li a soupeř vám zboží vyfoukne před nosem, přijde následující řada vašich rozkazů nenávratně vniveč.

Na konci čtvrtého, osmého a dvanáctého kola se provádí mezisoučet a hodnocení získaného zboží. Hráči odtajní počty zásob každé ze svých surovin a ten, kdo má nejvíce nakřečkováno některé z nich, získá bonusové žetony. Ty podle varianty hry, kterou hrajete. Při hře základní verze je to žeton tří jaků, při hře pro pokročilé hráče jsou to žetony událostí Sněhová bouře, Slavnost a Stopy Yettiho.
Žeton Sněhová bouře položený později na některý z horských průsmyků jeho průchod zpomalí a přesun touto cestou bude stát dva plánovací rozkazy místo jednoho. K případnému uzavření stezky poslouží Stopy Yettiho, žádná z karavan si netroufne octnout se tváří v tvář strašnému sněžnému muži. Za žeton Slavnosti si lze naopak ve vybrané vesnici vzít ze zásob jakékoli zboží, dokonce i to nejdražší.

Použití událostí je třeba volit s rozmyslem, každý z žetonů můžete položit jen jednou za hru a v jednu chvíli nemohou být ve hře dva žetony stejné události.
S nasbíranými surovina postupně přicházíte také do sídlišť, která zboží vykupují. Druhy i počet objednávek jsou různé. Pokud se vám poptávku podaří uspokojit, máte možnost provést dvě ze tří akcí. Vyměnit zboží za současně nabízený počet jaků (využít ekonomický vliv), vystavět ve vesnici modlitební „stupu“ (navýšit vliv náboženský) nebo vyslat do okolních území figurky delegací v počtu závislém na velikosti sídliště, jehož potřeby jste momentálně uspokojili (polepšit si na poli politického vlivu).
Taktika, strategie, odhad a dobře volená rozhodnutí jsou nezbytná při cestě ze dosažením vítězství. Po dvanácti kolech, kdy se určuje vítěz totiž nejdříve ze sčítání vypadává hráč s nejnižším náboženským vlivem. Následuje vyřazení nejslabšího v oblasti politické a až pak o vítězi rozhodne případný počet jaků. Himalaya je díky náhodnému rozlosování nabízených surovin i objednávek velice variabilní, vyžaduje značnou dávku důvtipu, taktiky a pružné strategie. Poskytuje skvělou zábavu a mezi hráči si získává velkou oblibu už po sehrání prvních partií…..!



| Autor: Perláč | Vydáno dne 06. 05. 2008 | 1268 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server